RSS
niedziela, 31 marca 2013
I juz sakura

W tym roku bardzo wczesnie zakwitla sakura (japonskie wisnie). I wydaje mi sie, ze jest bardziej niz zazwyczaj rozowa. Normalnie kwitnie u nas koncem marca (28-20), a w tym roku juz 22. ogloszono w wiadomosciach, ze kwitnie w pelni. Tak, kwitnienie wisni oglasza sie tu w wiadomosciach. Japonczycy bardzo lubia robic hanami (pikniki pod kwitnacymi drzewami).

Ostatnio bylam jakos zajeta i nie wybralam sie wiele razy podziwiac kwitnienie wisni, ale tydzien temu jak bylam z dziecmi w parku udalo mi sie zrobic te zdjecia.

 

wtorek, 05 marca 2013
Ume w tym roku

 

 

 

wtorek, 26 lutego 2013
W koncu wiosna

Zazwyczaj po 15. lutego na Kyushu jest juz cieplo (ok. 15 st.) Ale nie w tym roku. Zima sie jakos przedluzyla, do teraz w dzien mamy tylko 10 stopni, choc juz zapowiadaja ocieplenie. Ale!! Japonskie sliwy ume juz zakwitly.
Sa piekne (choc skromniejsze niz sakura) i pieknie pachna.

2godnie temu bylismy w Dazaifu (swiatynia obsadzona ume), ale tam jeszcze chlodniej niz u nas i wlasciwie ume zaczynaly dopiero kwitnac. Wiec wybierzemy sie tam znowu chyba w te niedziele.
Zamieszcze zdjecia.

poniedziałek, 04 lutego 2013
Chiny nas truja

Moze malo politycznie poprawny ten tytul, ale tak jest. Od kilku tygodni wiatry wieja znad Chin przynoszac powietrze mocno zanieczyszczone metalami ciezkimi...

W wiadomosciach podaja czasem, zeby lepiej nie wychodzic z domu.

Mnostwo ludzi przez to ma objawy ze strony ukladu oddechowego - katar, kaszel. Maski higieniczne, nieodlaczny juz element codziennego zycia w Japonii, podobno z tym sobie nie radza (pyl jest tak maly, ze przenika przez nie). Podano, ze jedynie specjalistyczne maski jakich uzywaja robotnicy pracujacy przy azbescie maja sens (i od razu zostaly podobo wykupione).

Niestety w pierwszej polowie roku wiatry najczesciej wieja wlasnie znad Chin.

sobota, 17 listopada 2012
Japonskie gadzety na zime

Wraz z nadejsciem zimy katalogi sprzedazy wysylkowej (popularna w Japonii forma sprzedazy) oferuja mnostwo gadzetow. Pisalam juz, ze japonskie domy sa nieogrzewane w zwiazku z czym jest w srodku bardzo zimno. Oto co proponuja katalogi:

Co powiecie na takie majtki? (ogrzewaja brzuch i nerki)

 

Wydgladaja na naprawde cieple skarpety!

 

Mycie naczyn? Kawa z mezem zima?

 

Czas spedzamy cieplo i pozytecznie:

 

Moze mniej pozytecznie ale cieplo:

 

Moze cieply koc na kotatsu? (kotatsu to taki zimowy stolik, pod blatem jest zamocowany grzejnik)

 

A moze koce elektryczne lub elektryczne kobinezony?

 

 

A co mozna kupic zeby bylo nam cieplej w nocy? (u nas w sypialni bylo kiedys 5 stopni)

Kolderka ze specjalnym wycieciem?

 

Peleryna na ramiona?

 

Pelerynka z golfem, rekawiczki, maska na nos?

 

A na koniec (jak dla mnie) hit tego sezonu:

 

I niech jeszcze gdzies uslysze, ze Japonczycy sa malo kreatywni!

wtorek, 13 listopada 2012
Zima

W tym roku przyszla za wczesnie! Poczatkiem listopada zrobilo sie tak zimno, wiadomosci podawaly, ze to temperatury zwyczajne dla konca listopada.

Ledwo cialo zaczelo sie przyzwyczajac do chlodu w domu, przyszlo ocieplenie. Teraz mamy 20/15 stopni.

Maz wlasnie przywiozl (ostatnie?) warzywa z grzadki.

 

A teraz jest burza! 13. listopada!

sobota, 27 października 2012
Koniec sezonu figowego

Wlasnie skonczyly sie moje ulubione figi. poniewaz kupujemy je zawsze u kolegi meza, na koniec sezou zaprasza nas na 'figobranie'. Oto nasza ostatnia figowa uczta w tym roku:

Tagi: figi Japonia
15:03, wishida
Link Dodaj komentarz »
środa, 17 października 2012
Napisac o pogodzie...

Pisalam, ze tak tu pieknie i co? Dzis od rana pada deszcz!

wtorek, 16 października 2012
Na Kyushu jeszcze cieplo

Pieknie tu u nas teraz - slonce, niebieskie niebo, temperatury 25/15 (dzien/noc).
Zazwyczaj do polowy listopada jest cieplo.

Z grzadek zrywamy jeszcze ostatnie pizmiany (okra), zielone papryki (piman) i baklazany (nasu).

Niedlugo Witomir wroci z przedszkola (zawozi i odwozi go przedszkolny autobus). Kazde przedszkole tutaj ma taki swoj maly autobus. Czesto sa kolorowe, oblepione postaciami z anime, czasem nawet przod karoserii jest w ksztalcie zajaczka czy innego zwierzaka.

piątek, 05 października 2012
Ucze sie tu oszczednosci

Japonczycy sa bardzo oszczedni. Nauczylam sie tego chyba, bo zauwazalam 'trwonienie' pieniedzy przez Polakow jak bylismy w Polsce w lipcu. Oczywiscie nie mam nic przeciwko trwonieniu pieniedzy, lecz tu ludzie zyja bardzo oszczednie. Mysle, ze bylibyscie zaskoczeni tym jak wygladaja tu domy, mieszkania ludzi oraz jak robia zakupy - licza sie z kazdym groszem.

Generalnie wszyscy uwazaja, ze pieniadze trzeba oszczedzac. Przed kazdym zakupem zastanawiaja sie czy rzeczywiscie tego potrzebuja. 
Zamiast kupic iles tam ubran 'sredniej jakosci' w ciagu roku, kupuja jedna sztuke, ale porzadnej marki.

Mama mojego meza ma w szafie torebki dobrych firm, ktore kupila 20-30 lat temu!

 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 11